Saturday, April 10, 2010

Encik Kent

Superman adalah satu karakter fiksyen yang telah dicipta oleh Jerry Siegel dan Joe Shuster pada tahun 1932. Walau bagaimana pun, ia hanya muncul buat pertama kalinya enam tahun kemudian iaitu dalam komik Action Comics #1 pada bulan Jun 1938. Selepas dari itu, dia pun terus famous dan wujudlah pelbagai siri Superman seperti rancangan televisyen, drama radio, filem wayang, comic strips suratkhabar, video games dan macam-macam lagi.

Kalau nak di-ikutkan (kedua-dua mendiang) Jerry Siegel & Joe Shuster, dan ahli keluarga masing-masing dah jadi kaya-raya tahap dewata sebab telah mencipta karakter yang sangat masyhur dan sangat masyuk, tapi sayang ceritanya taklah seindah itu. Dalam perjanjian sewaktu Action Comics hendak dikeluarkan, J.Siegel & J.Shuster telah menjual hakcipta Superman dengan harga US$130 dan sebuah kontrak yang menjanjikan hak untuk terus berkarya dengan syarikat penerbit. Dikatakan juga keduanya menerima US$75000 setahun sebagai ganjaran walhal keuntungan yang diperolehi oleh syarikat adalah berjuta-juta dolar. (jadi, sampai sekarang la "legal-battle" ni berlangsung diantara keluarga "pencipta" dengan geng penerbit bagi memperoleh pulangan yang sewajarnya ke atas harta intelek…)

Ok, itulah dia sedikit cerita mengenai Man of Steel dan "maker"nya. Kat bawah ni pula adalah set trading cards dari cerita wayang Superman II yang telah dikeluarkan oleh syarikat Topps pada tahun 1980. Terdapat 88 keping kad dalam set ni dan 22 stickers. Sayang, teman ada kad saja, stickernya tiada…
















Set ini pula adalah dari filem Superman III yang mempunyai 99 keping kad. Juga dikeluarkan oleh syarikat Topps tapi pada tahun 1983.















2 comments:

Fitri Osman said...

bro, champion trading card punya olang....

Spallan said...

hehe, memang layan collect trading card nih bro fitri, macam-macam gambaq ada. tq