Sunday, October 30, 2011

bukan Ben 10.....

Asal-usul Ben Line bermula pada tahun 1839 apabila sebuah kapal bernama Carrara dibina untuk William dan Alexander Thomson untuk mengimpot marmar dari Itali. Pada tahun 1847, apabila Alexandar Thomson telah keluar daripada perkongsian tersebut, sebuah syarikat baru ditubuhkan bernama William Thomson & Company, Leith yang seterusnya pada tahun 1919 menjadi Ben Line Steamers Ltd. Pelbagai kejayaan telah dikecapi dan diantaranya pada tahun 1976, Ben Line telah memperoleh Sheaf Steam Shipping Company Ltd yang berasal dari Newcastle termasuklah subsidiarinya Bamburgh Shipping Company Limited. Ini juga akhirnya menyebabkan Atlantic Drilling Co Ltd menjadi milik Ben Line sehinga pada penghujung tahun 1977 Ben Line Group menjadi kontraktor menggerudi offshore terbesar di Britain.

Namun pada tahun 1991, perusahaan perkapalan British mengalami kejatuhan dan ini mengakibatkan Ben Line terpaksa bergabung dengan East Asiatic Company, Copenhagen sehingga akhirnya menjual keseluruhan asset kapalnya. Pada tahun 1996, aset maritim yang masih dimiliki oleh Ben Line hanyalah sebuah pelantar minyak dan sehingga kini, yang tinggal hanyalah rangkaian operasinya yang dikenali sebagai Ben Line Agencies yang menjalankan pelbagai operasi urusan perkapalan dan logistik di merata dunia termasuklah di Malaysia.

Di bawah ini adalah set playing cards daripada Ben Line dengan tag line-nya " To And From Europe and the Far East". Terdapat dua deck di dalam kotak yang masih lagi bersealed. Maka tak dapatlah hendak dipamirkan bagaimana rupa kad didalamnya.....












No comments: