Sunday, October 30, 2011

sedikit kisah kapal...

Pada tahun 1969, empat buah syarikat perkapalan Inggeris iaitu British and Commonwealth Shipping, Furness Withy, P&O dan Ocean Steamship Company telah bergabung dalam sebuah konsortium dan menubuhkan Overseas Containers Limited atau OCL yang memberikan perkhidmatan kontena dan juga perkapalan ke serata dunia.

Pada tahun 1986, P&O telah memperoleh baki saham daripada Ocean Steamship Company dan British and Commonwealth Shipping menjadikannya syarikat pemilik OCL dan pada tahun 1987 menukarkan nama OCL kepada nama P&O Containers Ltd (atau P&OCL). Walau bagaimana pun, nama ini bertukar lagi pada tahun 1996 menjadi P&O Nedlloyd akibat daripada gabungan P&O dengan Nedlloyd. Akhirnya pada Februari 2006, A.P. Moller-Maersk Group dari Denmark telah membeli P&O Nedlloyd dan nama Maersk Line telah digunapakai sehingga kini.

Set dua deck ini adalah daripada OCL, satu deck dengan imej logonya dan yang satu lagi dengan imej kapal. Complete dengan kotak plastik hitam putih berlogo embossed Centaur Blue Funnel, set dua deck ini masih bersealed dengan cap mohor pembikin deck ini, De La Rue Playing Cards.....










No comments: