Tuesday, February 16, 2010

Rock Sampai Tua XI

Wings, satu-satunya band rockers dari Kuala Lumpur dan telah ditubuhkan pada tahun 1983. Album sulungnya, Belenggu Irama dikeluarkan pada tahun 1987 dan mengandungi lagu-lagu seperti Inspirasi Tamingsari, Intan, Ku Kesepian, Kembalilah, Biarkan Berlalu, Peronda Jaket Biru, Kota Kemusnahan, Belenggu Irama, Sekeping Kertas Bermaruah, Hapuskan Fitnah dan Dari Tuhan.
*
Belenggu Irama
(Eddie, Syam, Black dan Awie)
*
*
Pada tahun 1988, keluar pula album kedua Wings iaitu Hukum Karma. Masa ni line-up Wings ada tukar sikit. Joe sudah masuk sebagai gitaris Wings. Lagu-lagu dari album ni, Opera Hidup, Misteri Mimpi Syakilla, Jerangkap Samar, Hikayat Penuh Ranjau, Sembunyi, Hukum Karma, Orang Kita, Taman Rashidah Utama, Fotostat dan Anugerah.
*
Hukum Karma
(Eddie, Joe, Black dan Awie)


Ini pula adalah set 2 CD Wings & Superfriends, Opera Dalam Kenangan yang diterbitkan pada tahun 1994. Lagu-lagu Wings yang dinyanyikan semula oleh kawan-kawan mereka...
*
Part 1: On My Side (Andy McLean), Dia (Hattan), Rock n' Roll Band (Azul), Taman Rashidah Utama (Ramli Sarip), Perhentian (Joe, Jojet, Eddie), Sejati (Azul) Midnight Blues (Hattan), Serati Tidak Bisa Jadi Undan (Amy Search), Peronda Jeket Biru (Sahara Yaacob), Bazooka Penaka (Yantzen) dan Tangisan Marhain (Sahara Yaacob).
*

*
Part 2: Paus Menangis (instrumental), Alam Barzakh (Ramli Sarip, Amy, Mus, Azul, Andy McLean), Di Tepian Gelanggang (Ito), Orang Kita (Ramli Sarip), Biarkan Berlalu (Ito), X'Po Imaginasi (M Nasir), Pengembara Terasing (Nike Ardilla), Kiblat Laser (Amy Search), Satelit Puaka (Mus), Dari Tuhan (A Romzi), Jerangkung (instrumental), Bernafas Dalam Lumpur (Mus) dan Rantai (M Nasir)
*

Album solo Awie, O-Tak telah diterbitkan pada tahun 1996 dan lagu-lagunya adalah, Dipenjara Janji, 1570, Kita Permata, Aku Bukan Orang Putih, Biarpun Lorong Depan Ku Tak Bercahaya, Lepak, Karut Marut, Bahagia Menemuimu, O-tak, Nostalgia Cinta, Tinggalkan Satu Peluru dan Airmata Maria.

No comments: