Friday, December 4, 2009

Batu Keras di Batu Ferringhi

Hard Rock Cafe dah agak lama dibuka kat Malaysia ni. Kalau nak ikut kan, Hard Rock Cafe yang pertama (setahu aku...) telah dibuka di Taman Tun Dr. Ismail KL. Haaaa, terkejut...? Tak percaya...? Nanti aku akan postkan buktinya. Buat masa ni kita layan dulu kisah ni. Pada tahun 1980an dulu, sebuah establishment telah dibuka di TTDI dan dinamakan Hard Rock Cafe cuma ia bukanlah sebahagian dari rangkaian HRC yang kita kenali seperti yang dibawah ni. Logo pun lain, cuma nama saja sama. Kat situ ada live band dok main, biasanya band rockers la. Dan yang aku ingat diantara band-band rockers tu adalah kumpulan Search. Yeahhhh, masih muda dan masih ganaszzz. Namun oleh kerana masa tu aku masih dikategorikan sebagai "bawah-umur" jadi kena lepak kat luar je la sambil layan lagu rock secara live... Akhirnya pada tahun 1991 barulah Hard Rock Cafe (yang ori) dibuka di Jln Sultan Ismail, KL.

Sekarang ni pula , kita dikejutkan dengan kemunculan satu lagi Hard Rock iaitu Hard Rock Hotel. Mula beroperasi sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri, ia terletak di Batu Ferringhi Pulau Pinang. Dengan kolam renang terbesar di P.Pinang (3x saiz kolam renang olimpik) dan bermacam-macam "rock memorabilia" (dari motley crue ke chuck berry ke beatles dsb.), sememangnya la menarik landing kat sini. Aku sempat bercuti di sana dengan adik-beradik aku dan ini sedikit foto aku nak share. (lari sat dari bab dah masuk kotak noooo...)

Sampai pun dah lewat...

masih lagi mood Raya

lama juga aku duduk bawah lampu logo HRH ni sebab tunggu dia tukar colour


patung Michael Jackson kat depan Hard Rock Cafe


M.J. di siang hari


ni la gitar gergasi kat entrance HRH
(replika gitar Chuck Berry)


patung (busts) ahli The Beatles yang menyambut tetamu di pintu masuk


mural (mozaik) The Beatles di pintu masuk kafe hotel

gambar lukisan The Beatles

lagi patung The Beatles, kali ni di atas bumbung
pool bar The Shack


pameran lukisan artis tersohor, Imuda di Hard Rock Hotel,
memang superb



pasu besaq, senang nak siram


di setiap tingkat dihiasi dengan memorabilia dan gambar-gambar artis terkenal seperti di bawah ni
(tak payah le cuba nak bawa balik, semuanya dah di paku ke meja...)


tanda penghargaan kepada kumpulan Megadeth atas
jualan album melebihi 500,000 unit


kafe hotel... sarapan pagi


Elvis tengok aku mandi....


Hard Rock Cafe Penang


Ella menyumbangkan sebuah gitar dan jeans kegemarannya...


gendang Zainal Abidin yang menjadi hiasan di Hard Rock Cafe


No comments: