Friday, December 11, 2009

Tiket dah beli, panggung wayangnya mana...

Masa kecik dulu Ayah aku selalu bawa aku dan adik aku pergi tengok wayang. Macam-macam cerita kitorang tengok, E.T., Star Wars, 7th Voyage of Sinbad, Clash of The Titans dll. Masa tu panggung wayang semuanya dalam bangunan yang tersendiri. Tidak seperti sekarang dimana semua panggung berada didalam kompleks beli-belah. Kalau tengok mid-nite show, masa nak balik tu punyalah jauh nak kena menapak untuk keluar. Kalau tengok wayang di panggung dulu-dulu, bila habis je, dia buka pintu kita pun dah kat luar. Kalau tengok wayang time tengahari/siang, bila keluar je, terkenyit-kenyit mata kerana silau, ya lah baru keluar dari bilik (panggung) yang gelap...

Satu lagi, dulu dalam panggung wayang boleh hisap rokok. Satu hari tu aku dan member-member (dalam panggung) dok pekena rokok sebelum wayang tu mula. Salah sorang tu menghembus asap rokok sambil membuat bentuk bulatan. Member yang sorang lagi pun berkata "alaaa, setakat buat bulat semua orang boleh, nih aku tunjuk macam mana nak buat tiga segi". Wow, bukan aku dan member lain je yang nak tengok, brader-brader yang duduk seat belakang pun siap adjust ke depan sikit sebab nak tengok. Lepas tu, member aku tu pun hembuslah asap rokok dia. Sewaktu asap rokok yang agak tebal tu masih berlegar diudara, dia dengan cepatnya menggunakan ibu jari dan jari telunjuk kedua-dua tangan, sambil membentuk tiga segi dan mengepit asap yang dok terapung tu. "Haaaa, tu dia tiga segi, hahahaha......" Ramai yang terkena hari tu.....


Tiket Panggung Wayang
Cathay Kuala Lumpur



Disinilah letaknya panggung Cathay dahulu.
Sekarang dah jadi kawasan letak kereta.
*

...dari belakang


Tiket Panggung Wayang

Sentosa, Petaling Jaya
*

aikkk, mana pergi?
dah jadi tempat parking juga...


harga parking sama dengan harga
tiket wayang, hmm...


Tiket Panggung Wayang
Ruby, Petaling Jaya


bangunannya masih wujud tapi sudah
jadi Giant la pula...


Tiket Panggung Wayang
Paramount, Petaling Jaya
*

yang ni aku tak tahu bagaimana masa depannya pokoknya bangunan sudah dikosongkan dan tak digunakan lagi dan kawasan sekelilingya bersih (takpa besok-besok aku check lagi)



Tiket Panggung Wayang
Odeon, Kuala Lumpur


masih berfungsi sebagai panggung wayang
cuma di bahagian bawah terdapat kedai aneka


Tiket Panggung Wayang
State Petaling Jaya
*
...banyak betul tiket ni
(selalu tengok wayang kat sini kot, hehehe)



Masih menayangkan filem cuma tidak berfungsi seratu-peratus seperti dulu. Bahagian bawah sudah diubah-suai menjadi restoran. Hanya tingkat atas sahaja untuk tengok wayang.



Tiket Panggung Wayang
Nira, Johor Bahru


Tiket Panggung Wayang
Rex, Johor Bahru


Ini pula adalah panggung Rex Kuala Lumpur.
Kat sinilah aku tegok filem-filem seperti Indiana Jones The Temple of Doom
dan juga Premiere Show Batman Returns. Sekarang dah jadi pusat perniagaan.




Tiket Wayang Zaman Sekarang...
*
tada colour
...putih saja
*
tada cantik
...design yang tak cantik
*
tada tahan
...esok lusa pudar le
*
tada individuality
...macam sama je tiket semua panggung
*

No comments: