Monday, June 28, 2010

Galeri dan Rumah Kelahiran P.Ramlee II

Settle bab galeri, terus menuju ke rumah kelahiran P.Ramlee yang terletak bersebelahan dengan galerinya. Seperti tadi juga, nak masuk tengok-tengok rumah ni pun free juga, tara pakai wang tapi kita adalah digalakkan untuk memberi sumbangan agar rumah ini terus berkekalan dan terpelihara (begitu juga dengan galerinya).....





...yang tertulis
*

Rumah beratap nipah berlantai papan ini telah dibina oleh ayah P.Ramlee iaitu Puteh bin Karim bersama-sama dengan bapa saudaranya Rejab bin Hussain pada tahun 1926. Asal kayu rumah ini dahulunya adalah daripada rumah di Lorong Yahudi yang telah dirobohkan kerana kawasan ini digunakan untuk pembinaan kuartes kerajaan. Bapanya telah membina kembali rumah ini di Caunter Hall (sekarang Jalan P.Ramlee).

*

Rumah ini telah pun dibaiki oleh bapa saudaranya di zaman pendudukan Jepun pada tahun 1948. Rumah ini kini telah di baik pulih oleh Arkib Negara Malaysia dan masih mengekalkannya dalam bentuk yang asal.


P.Ramlee telah dilahirkan di rumah ini pada 22 Mac 1929. Selepas habis pantang selama 44 hari P.Ramlee telah dibawa ke rumah ibubapanya di Kg. Jawa. Walau bagaimanapun beliau sering berulang alik ke rumah ini sehinggalah beliau meninggalkan Pulau Pinang untuk ke Singapura.


Dan inilah dia rumah kelahiran P.Ramlee









pemandangan dari dalam rumah



Seperti di galerinya, ruang rumah juga dipamirkan gambar-gambar mengenai riwayat seniman agung P.Ramlee. Terdapat gambar-gambar seperti sewaktu beliau bersekolah, pasukan bolasepak yang disertai dan juga trofi yang pernah dimenangi.




kad pengenalan P.Ramlee

No comments: