Wednesday, September 4, 2013

senaman pagi...?

Pada Isnin dua haribulan yang lepas aku telah ke Muzium dan Galeri Seni Bank Negara. Nak buat apa ya? Haaa....untuk dapatkan duit syiling peringatan Jubli Emas Muzium Negara. Aku sampai dalam pukul sembilan setengah pagi dan geng yang beratur dah melimpah-ruah sampai ke luar bangunan. Difahamkan (dari sumber yang boleh dipercayai), seawal enam pagi dah ada yang mula beratur....perghhh. Aku sempat lagi pi makan nasi lemak tanglin sebelum mai sini.



Memandangkan ini adalah juga bangunan Bank Negara, maka kelihatanlah brader-brader polis yang sentiasa bersedia mengawal keadaan...


Setelah hampir setengah jam beratur di luar bangunan sambil menikmati cahaya matahari pagi dan menyerap vitamin D sebanyak mungkin, akhirnya aku tibalah ke muka pintu bangunan Muzium dan Galeri ni. Baru sampai pintu brader, belum masuk lagi...hahaha.


Ini kira check-point kedua,
yang pertama....nuuun kat depan sana.


Sebaik saja aku masuk ke dalam,
tu dia.....punyalah panjang.


Setelah lebih satu setengah jam beratur,
barulah aku sampai kat check-point pertama ni.


...dan di belakang aku, masih ramai yang setia berdiri dengan sopan dan teratur.


Bila sampai di hadapan barisan, sepuluh orang yang dihadapan sekali akan beratur di sebelah kanan. 


Mereka inilah yang akan dibenarkan untuk naik ke atas dahulu. Maknanya, hanya sepuluh orang sahaja yang dibenarkan berurusan pada satu-satu masa. 


Tengah dok beratur tu, brader polis memberitahu "set dua syiling dah habis ya...". Maka kedengaranlah keluhan collector tegar yang sudah dua jam beratur...


Pada pukul sebelas tigapuluhlima, setelah lenguh segala sendi-sendi dan urat-urat kaki aku ni, akhirnya aku sampailah ke tingkat atas di mana operasi menjual duit syiling peringatan ini di jalankan.


Sambil membeli...


...sambil gambar kita diambil.


Inilah brader dari Ampang yang melayan sembang dengan aku sepanjang dok beratoq tadi. First time mari katanya, tapi bessstttt.


Di kaunter, dinyatakan had pembelian yang dibenarkan. Jangan risau, aku beli sikit je..


Selesai pembelian, aku pun ucapkan selamat tinggal kepada Nona-nona Bank Negara dan bersalaman dengan Brader Ampang. Dia siap pesan lagi, nanti enambelas haribulan datang lagi, kita jumpa. Ahaaa...


Dan, inilah dia duit syiling peringatan
yang aku beli hari tu...







Pen ni bukan dapat free...


...tapi kena beli untuk dapatkan beg ni free, hahaha. Syarat yang ditetapkan oleh Nona penjaga galeri souvenir.


3 comments:

Iaryylr said...

syabas bro! best! macam macam ada :)

fairus said...

SAYA ORANG MUZIUM PUN TAK BELI.. :) TAK PATUT.. TAK PATUT...

Spallan said...

Iaryylr yylriar...tq bro

fairus...orang muzium mesti ada yang lagi special, hahaha :)