Thursday, November 18, 2010

Star Wars Cards 5

Dalam dunia mengumpul trading cards ni, kad-kad di dalam sesebuah set ada kategorinya yang tersendiri. Contohnya set Star Wars Galaxy ni. Base setnya ada 140 keping kad. Kad-kad ini boleh diperolehi dengan membeli sebungkus atau satu pek kad yang mungkin mempunyai 8 keping kad setiap pek. Kalau dapat yang "double" kenalah bertukar suka-sama-suka dengan collector lain demi mencukupkan set kad 140 keping tu.
.
Seterusnya ada enam keping kad lagi yang dinamakan "chase cards" atau kad buruan. Kebarangkalian untuk memperoleh kad ini mungkin ada satu dalam setiap limabelas, dua puluh atau tiga puluh pek. Lagi payah... namun kad jenis inilah yang collector cari sebab yang ni susah sikit nak dapat.
.
Dan kad ini pula adalah berbeza dari kad biasa dari segi pembuatannya. Ia mungkin kad yang lebih tebal (berkualiti) dan mempunyai "fifth-ink" (yang mana proses percetakan pada kebiasaannya menggunakan empat warna tapi yang ni ada extra satu), ia mungkin juga kad yang menggunakan teknik lithograph yang menarik, atau pun "foil-stamped" untuk mendapat efek yang berkilat atau bersinar, atau mungkin kad yang telah disain oleh pelakon filem tersebut, atau pun mempunyai keratan atau "strip" dari filem asal yang ditayangkan. Pokoknya kad ini memang sangat istimewa dan dulu kalau dapat kad ni kira tera la dan kalau nak jual boleh la cover sikit kos sukaria hobi mengumpul kad-kad ni...
.
Ok, bagi set Star Wars Galaxy ni aku telah berjaya meng-complete-kan keseluruhan base set 140 kad termasuklah chase kadnya yang enam keping tu. Jadi aku naklah berkongsi disini set chase card hasil artwork Walter Simonson. Kad-kad ini menggunakan efek "etched-foil" (bersinar/merlip-merlip) dan apabila dicantumkan menjadi seperti sebuah mini poster.



No comments: