Sunday, October 17, 2010

...dari Hanna Barbera

Masa aku kecik dulu aku memang kaki layan cerita katun kat tv, dari tv tu hitam putih sampailah ada kaler macam sekarang ni. Seingat aku masa tu kebanyakan kartun yang aku tengok dan suka adalah terbitan Hanna-Barbera Productions. Antaranya seperti Scooby Doo, Penelope Pittstop, Quick Draw McGraw, Captain Caveman, Yogi Bear, Magilla Gorilla, Top Cat, The Flintstones, Inspector Gadget, The Jetsons dan macam-macam lagi. Cuma bezanya dulu dengan sekarang, kalau dulu aku kenalah check kat suratkhabar atau dengar Intisari Rancangan kat tv sebab nak tahu pukul berapa kartun akan disiarkan. Saluran tv pun dua saja, channel 5 dan channel 8 (sebelum kedatangan TV3). Budak-budak sekarang dah senang. Buka saja Cartoon Network, ada kartun, buka Disney Channel, ada kartun, buka channel apatahlagitu, ada kartun. Perggghh, mewah kartun. Hehehe, rezeki diorang...
.
Oklah, posting hari ni sebenarnya adalah mengenai koleksi mainan dari siri kartun terbitan Hanna Barbera yang aku ada. Tak banyak, tiga biji saja (dua lagi masih dalam buruan). Aku memang minat siri ni masa kecik dulu dan bila dah dewasa, terjumpa pula kat kedai (dan setelah mendapat kelulusan menteri kewangan) memang terus aku angkat, kenang-kenangan le katakan. Gambar asal cerita kartun ni aku pinjam dari internet guna Google. Dan kartunnya adalah...
.
Birdman



Dynomutt and The Blue Falcon
.

Thundarr The Barbarian


Koleksi mainan Hanna-Barbera Collection
versi I-Men oleh Toynami Inc.









No comments: