Saturday, February 12, 2011

konichiwa anata no namae wa nan desu ka?

Sebut saja pasal duit jepun atau duit pokok pisang pastinya ramai yang tahu, kalau tak pernah tengok pun sekurang-kurangnya mesti dah pernah dengar mengenainya. Maka inilah dia duit yang digunakan oleh geng Nippon sewaktu mereka berleluasa di Tanah Melayu. Yang dikatakan duit pokok pisang mungkin merujuk kepada duit kertas yang bernilai ten dollars kerana pada helaian depannya memang terdapat gambar pokok pisang (dengan buahnya sekali). Tak tahu kenapa jolokan duit pokok pisang diberikan kepada duit jepun ini. Apa mungkin kerana pada masa itu duit ten dollars ni yang paling banyak digunakan atau kerana cam dan boleh relate dengan pokok pisang, terus refer semua sekali sebagai duit pokok pisang hmmm... Sekiranya ada geng numismatik yang membaca dan boleh membantu, amat dialu-alukan.

1 cent
.


5 cents



10 cents



50 cents



1 dollar



5 dollars



10 dollars



100 dollars



geng pokok pisang...



6 comments:

Iaryylr said...

hi koniciwa! potong kepara! makan kelapa! sudah potong ka?

Bro! duit jopon kini bernilai! Syabas!

nikths said...

bro...yang seribu tak ada ke.Saya ada 1 set 9 keping dr 1 sen hingga 1000 dollar.Herannya 20 sen tak ada pulak.Saya siap framekan.Boleh tgk kat Facebook saya.

Pak Haji said...

haha...bro inilah yang dinama kan JIM (Japanese Invasion Money)...duit penjajah ni...kalau yang ada serial no lebih berharga kalau tak silap..great collection bro...terus kan...!!!

Spallan said...

tq for the info bro nikths. kena cari yang seribu ni, buat cukup set....

nasib baik duit JIM, bukan duit JIN Pak Haji...hehehe. macamana pun, info yang bernas, tq bro...:)

1-fa™ said...

Tahun lepas baru je belajar Sejarah (Tingkatan 3) pasal duit pokok pisang tu (10 dollars). Siap ada gambar lagi HAHA

Spallan said...

alhamdulillah, dapat membantu :)