Tuesday, May 28, 2013

...dvorak atau qwerty?

Astro ni dah lama juga bersiaran. Daripada kena bayar seribu lebih untuk memasang satu set, kemudian jadi tiga empat ratus, sehinggalah kadang-kadang tu boleh dapat free kalau kena gayanya. Dan dari dulu sampai sekarang, dah beberapa kali unit decoder dan remote control-nya berubah, daripada decoder yang bersaiz besar dan lebar ala-ala video player sehinggalah yang kenit silver. Daripada hanya boleh tengok saja, sekarang dah boleh rakam, siap rewind-forward lagi. Itu belum cerita dish-nya yang kelabu kini dah ada yang hitam, membawa kita ke beyond la katakan. Macamana pun, dalam banyak-banyak gadget yang dipersembahkan oleh Astro, yang satu ni aku simpan sampai la ni. Remote control nya...



Tak ingat pula aku tahun bilakah penggunaan model ni, mungkin tahun sembilanpuluhan rasanya.


Kalau dilihat dari segi butang-butangnya, tak banyak beza dengan remote control sekarang. Ada butang atas, bawah, kiri, kanan, butang on/off, butang volume dan butang empat warna tu.


Tapi, yang membuatnya special dan berbeza daripada model-model lain.....


Ni dia....boleh dibuka dan siap ada butang keyboard QWERTY lagi didalamnya. Mungkin fungsinya adalah untuk berinternet, aku tak pasti. Tapi yang pastinya, inilah dia remote control Astro yang paling canggih dan juga bulky lagi berat....hahaha.


Teringat pula aku kat phone Nokia
yang boleh buka-buka macam ni.....


2 comments:

shootbirdhero said...

definitely one of its kind. Rare item. Kalau tak silap first badge pd thn 1996.

Spallan said...

yeahhh, tak jumpa dah yang macam ni. thanks for the info.